Lake Eyasi campingtrip - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Pim Lonneke - WaarBenJij.nu Lake Eyasi campingtrip - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Pim Lonneke - WaarBenJij.nu

Lake Eyasi campingtrip

Door: Lonneke en Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

18 Oktober 2013 | Tanzania, Moshi

Afgelopen dagen zijn we gaan kamperen naar bij lake (=meer) eyasi. Het zou een flink stuk rijden zijn (8 uur rijden met stops), dus gelukkig konden we er dankzij de nationale feestdag op maandag en dinsdag of woensdag (dat licht aan de maan) een lang weekend van maken. We konden met onze buurman dr. Michiel meerijden, dus dat kwam erg goed uit. Hij heeft een grote 4WD en die zouden we daar zeker nodig hebben. We verzamelden op de ISM en er bleken in totaal 12 personen mee te gaan. Een ander gedeelte (7p) zou later pas vertrekken. Onderweg hebben we zelfs al wat wild life kunnen spotten. 3 giraffen pal langs de weg. Echt heel bijzonder om te zien. Ook was er een uitkijkpunt over het meer, heel erg mooi! In het begin was de weg met name vervelend omdat het erg druk op de weg is en te pas en te onpas drempels op snelwegen liggen. Ook rondom Arusha was het erg druk; alles maakt gebruik van dezelfde weg… brommers, motoren, auto’s, 4WDs maar ook paard/koe en wagen, noem maar op. Inhalen is een kunst op zich. Daarna ging de weg over in een dirt road met enorme stofbanken. Al snel zagen we eruit alsof we een spraytan gehad hadden. Helaas kreeg op het einde nog 1 van de auto’s pech; een lekkende bezineslang onder de auto. Gelukkig werd het door de chauffeur zelf opgemerkt door de geur van petrol. Je zou denken, die kan niet meer verder, maar na een uurtje knutselen konden we onze weg weer vervolgen. Wel kwamen we hierdoor pas om 19 uur aan op de campsite, wat betekende tent in het donker opzetten. De voorste auto had daarvoor nog een hyena gespot bij de ingang, dus erg fijn ;-)
Snel tent opgezet en gaan slapen. Wij hadden de kussens van onze bank meegenomen, dus dat lag redelijk zacht.
De volgende ochtend bleken we de tent helemaal in het midden gezet te hebben en dat is snurk-technisch niet zo handig en dus hebben we nog een wat beter plekje uitgezocht. De sanitaire voorzieningen waren ook vrij ‘wild’ met een hutje voor de wc (een pot, jaja, maar dan wel met een gat in de grond) en een voor de douche. Vooral de tweede nacht heb ik met wat last van m’n buik goed kunnen genieten van alle ‘beestjes’ in het wc hutje… ☹ We zijn in de ochtend een wandeling richting het meer gaan maken, wat geweldig mooi was, met vooral veel verschillende vogels. In het kamp waren ook veel apen, die in de middag probeerden los slingerend voedsel weg te kapen. Daar waren ze al vrij goed in. ’s Avonds werd er op gasstelletjes gekookt en ’s avonds konden we gezellig een wijntje drinken bij het gemaakte kampvuur. Heer relaxed.
Ondanks het wild kamperen hadden we ook zeker wat luxe. De campsite hoorde namelijk bij een luxe lodge waar we van het heerlijke zwembad gebruik mochten maken. De tweede dag zijn we voor zonsopgang op zoek gegaan met een gids naar de Hazabe stam. Een primitieve stam die gekleed gaat in zelf gevangen baboon-vellen. De stam woont in hutjes en jaagt voor zijn eten. We hebben hun jacht mogen aanschouwen, die natuurlijk niet erg goed verliep met 12 wazungu erachteraan. Maar toch werd er nog een klein vogeltje gevangen. Ze versieren hun pijl en boog met de veertjes hiervan. Verder hebben we boog geschoten en gedanst. Heel grappig.
Na terugkomst natuurlijk direct weer het zwembad in. Die middag hebben Pim en ik luxe gelunched in de lodge (eten meenemen voor 4 dagen is zonder voorzieningen om het koel te houden, toch wel erg lastig) en ook die avond met een groot gedeelte van de groep. We zijn ook nog op een grote rots geklommen naast de lodge waar je een adembenemend uitzicht hebt op het meer bij zonsondergang.
Op dinsdag (dat bleek helaas toch geen vrije dag te zijn gezien de stand van de maan, maar de woensdag) werden alle campingspullen weer ingeruimd en werd de terugreis ingezet. Onderweg bij wat tentjes eten en drinken en dat alles zonder autopech.
Wat een geweldige ervaring zijn wij weer rijker!! We kijken uit naar de volgende kampeertrip van de Kilimanjaro Mountain club.

• 22 Oktober 2013 - 08:03

Jesse:

wat een ontzettend gave foto's zus, geniet ervan het ziet er geweldig uit en hier heb je wel je neefje en petekindje maar geen zonnebril nodig en als ik de tuin in kijk zie ik ook zeker niet zo'n zwembad, een super ervaring hebben jullie daar. Have fun op de safari, robin doet de leeuw vast voor je na... xx en een reuze knuffel voor de stoere oom pim xx

• 22 Oktober 2013 - 09:08

Marieke:

Wat leuk om weer een reisverslag te kunnen lezen! Wat jullie daar allemaal meemaken zeg. Mooie foto's, die van jou Lon met de kindjes erg mooi. Wat een ervaringen om straks mee naar huis te nemen. Hier is alles bij het oude, dus lekker genieten daar! Veel liefs

• 22 Oktober 2013 - 16:20

Josine:

Het klinkt allemaal geweldig! Lijkt me heel bijzonder om bij zo'n primitieve stam te zijn.. Ook wel fijn om vervolgens in het zwembad van de lodge te kunnen springen ;)
    Bevalt het nog steeds in het ziekenhuis Lonneke? Heel leuk om jullie verhalen te lezen!
    Liefs

• 13 November 2013 - 20:52

Karin:

Ha lon, ik stond niet in de lijst maar ontvang nu ook jullie berichten. Het klinkt allemaal enorm indrukwekkend en bijzonder! Veel plezier en succes met zijn tweeën, ik denk aan jullie! Liefs Karin